Warsztaty geograficzne w Murzynowie
Projekt edukacyjny „Warsztaty geograficzne” Mazowiecki Ośrodek Geograficzny Wydział Geografii Uniwersytetu Warszawskiego Murzynowo k/Płocka
W dniach 15 – 17 maj 2017 r. klasa 2 la – grupa z rozszerzoną geografią pod opieką nauczycieli: Bożeny Kępkowskiej i Eryka Maciejaka uczestniczyła w warsztatach geograficznych w Murzynowie
Szkoła współpracuje od 8 lat z Wydziałem Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Klasy z rozszerzonym programem z geografii są zapraszane każdego roku na imprezę promującą tę dziedzinę nauki „Dzień Geografa” oraz cykl wykładów „Czwartki z geografią”.
Od ponadto pięciu lat szkoła uczestniczy w 3 dniowych zajęciach terenowych z geografii w Murzynowie. Prowadzone są przez pracowników dydaktycznych Wydziału Geografii.
Młodzież zakwaterowana była na terenie Ośrodka. Do dyspozycji miała dwie sale wykładowe wyposażone w sprzęt audiowizualny, Internet oraz świetlicę i kuchnię z pełnym wyposażeniem. Uczniowie sami mogli przygotowywać posiłki.
Uczniowie zapoznali się w terenie z formami ukształtowania powierzchni Ziemi o, których wcześniej uczyli się na zajęciach lekcyjnych.
Prowadzili obserwacje, pomiary, notatki w kartach pracy.
Rozpoznawali: wysoczyzny morenowe, kemy, stok i jego element, działalność człowieka i jego wpływ na przekształcenia terenu, dolinę środkowej Wisły i jej elementy. Cztero godzinne zajęcia z geomorfologii prowadziła dr Maria Korotaj.
Zajęcia w posterunku meteorologicznym umożliwiają uczniom poznanie wielu przyrządów (różnego rodzaju deszczomierzy, pyłomierzy, termometrów ), dzięki którym pracownik Wydziału Geografii odczytuje dwa razy w ciągu doby dane dotyczące nasłonecznienia, zachmurzenia, opadów ,temperatury, siły i kierunku wiatru, zapylenia. Ośrodek bowiem prowadzi od 1974 r badania o wpływie Płockiego Obszaru Przemysłowego, głównie petrochemii na zanieczyszczenia powietrza i gleby wokół Płocka.
Zajęcia z gleboznawstwa pozwalają uczniom zapoznać się profilem glebowym, który sami odkrywają na podstawie wykopu w różnych miejscach ( na stoku, wysoczyźnie morenowej, w dolinie Wisły). Jednocześnie przy pomocy specjalnego świdra pobiorą próbki gleby i za pomocą odczynników chemicznych określą jej odczyn PH.
Młodzież zwiedziła również Brudzeński Park Krajobrazowy przez ,który przepływa Skrwa Prawa – dopływ prawostronny Wisły. Rzeka tworzy liczne meandry. Jej dolina jest dość stroma, pocięta licznymi jarami. Utworzono tu rezerwaty ze stanowiskami roślinności łęgowej i ścieżki dydaktyczne.
W miejscowości Siecień w dawnym młynie na rzece Skrwie działa lokalna elektrownia wodna.
W drodze powrotnej uczniowie zwiedzili XI wieczną stolicę Polski - Płock: rynek i piękną skarpę wiślaną , jedyne w Polsce Muzeum Secesji, Katedrę ze słynnymi XII wiecznymi drzwiami z brązu, nagrobki władców Polski; Bolesława Krzywoustego i Władysława Hermana oraz Muzeum Diecezjalne w, którym znajduje się największą kolekcją pasów szlacheckich – słuckich 130 sztuk.
Taki typ zajęć na długo utrwala wiedzę i pozostaje w pamięci uczestników jako udany wyjazd. Uczniowie poprzez aktywne uczestniczenie, obserwację ,zapisywanie spostrzeżeń i wniosków na kartach pracy lepiej poznają omawiane zagadnienia. Zostają zmuszeni do samodzielnego myślenia, współdziałania w grupie, mogą wykazać się spostrzegawczością, kreatywnością, przedsiębiorczością. Cechy te są pożądane nie tylko w procesie nauczania, ale w dorosłym życiu. Rozbudzone też zostają zainteresowania przyrodą i naukami społecznymi, następuje silniejsza integrują grupy klasowej.