Projekt edukacyjny  „Warsztaty geograficzne” Mazowiecki Ośrodek Geograficzny Wydział Geografii  Uniwersytetu Warszawskiego Murzynowo k/Płocka

                                                        

W dniach  15 – 17 maj 2017 r. klasa 2 la – grupa z rozszerzoną  geografią pod opieką nauczycieli:  Bożeny Kępkowskiej i Eryka Maciejaka uczestniczyła w warsztatach geograficznych w Murzynowie

Szkoła współpracuje od 8 lat z Wydziałem Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Klasy z rozszerzonym programem z geografii są zapraszane każdego roku na imprezę promującą tę dziedzinę nauki „Dzień Geografa” oraz cykl wykładów „Czwartki z geografią”.

Od ponadto  pięciu lat szkoła uczestniczy w 3 dniowych zajęciach terenowych z geografii w Murzynowie. Prowadzone są przez pracowników dydaktycznych Wydziału Geografii.

Młodzież zakwaterowana była na terenie Ośrodka. Do dyspozycji miała dwie sale wykładowe wyposażone w sprzęt audiowizualny, Internet oraz świetlicę i kuchnię z pełnym wyposażeniem. Uczniowie sami mogli przygotowywać  posiłki.

Uczniowie  zapoznali się w terenie z formami ukształtowania powierzchni Ziemi o, których wcześniej uczyli się na zajęciach lekcyjnych.

Prowadzili  obserwacje, pomiary, notatki w kartach pracy.

Rozpoznawali: wysoczyzny morenowe, kemy, stok i jego element, działalność człowieka i jego wpływ na przekształcenia terenu, dolinę środkowej Wisły i jej elementy. Cztero godzinne zajęcia z geomorfologii prowadziła dr Maria Korotaj.

Zajęcia  w posterunku meteorologicznym  umożliwiają  uczniom poznanie wielu przyrządów (różnego rodzaju deszczomierzy, pyłomierzy, termometrów ), dzięki którym pracownik Wydziału Geografii odczytuje dwa razy w ciągu doby dane dotyczące nasłonecznienia, zachmurzenia, opadów ,temperatury, siły i kierunku wiatru, zapylenia. Ośrodek bowiem prowadzi od 1974 r badania o wpływie Płockiego Obszaru Przemysłowego, głównie petrochemii na zanieczyszczenia  powietrza i gleby  wokół Płocka.

Zajęcia z gleboznawstwa pozwalają uczniom zapoznać się profilem glebowym, który sami   odkrywają na podstawie  wykopu w różnych miejscach ( na stoku, wysoczyźnie morenowej, w dolinie Wisły). Jednocześnie przy pomocy specjalnego świdra pobiorą próbki gleby i za pomocą  odczynników chemicznych określą jej odczyn PH.

Młodzież  zwiedziła również Brudzeński Park Krajobrazowy przez ,który przepływa Skrwa Prawa – dopływ prawostronny Wisły. Rzeka tworzy liczne meandry. Jej dolina jest dość stroma, pocięta licznymi jarami. Utworzono tu rezerwaty ze stanowiskami roślinności łęgowej i ścieżki dydaktyczne.

W miejscowości Siecień  w dawnym młynie na rzece Skrwie działa lokalna elektrownia wodna.

W drodze powrotnej uczniowie zwiedzili  XI wieczną stolicę Polski -  Płock: rynek i piękną skarpę wiślaną , jedyne w Polsce Muzeum Secesji, Katedrę  ze słynnymi XII wiecznymi drzwiami  z brązu, nagrobki władców Polski; Bolesława Krzywoustego i Władysława Hermana oraz Muzeum Diecezjalne w, którym znajduje się największą kolekcją pasów szlacheckich – słuckich 130 sztuk.   

Taki typ zajęć na długo  utrwala wiedzę i pozostaje w pamięci uczestników jako udany wyjazd. Uczniowie poprzez aktywne uczestniczenie, obserwację ,zapisywanie spostrzeżeń i wniosków na kartach pracy  lepiej poznają omawiane zagadnienia. Zostają zmuszeni do samodzielnego myślenia, współdziałania w grupie, mogą wykazać się spostrzegawczością, kreatywnością, przedsiębiorczością. Cechy te są pożądane nie tylko w procesie nauczania, ale w dorosłym życiu. Rozbudzone też zostają zainteresowania przyrodą i naukami społecznymi, następuje  silniejsza integrują grupy klasowej.